”Hjälper oss att bli en bättre leverantör”

Att gissa sig till vad kunderna tycker är inget alternativ för teknikkoncernen Hexatronic.

– Vi måste mäta för att veta hur vi uppfattas, konstaterar marknadschef Jonas Lindström på koncernbolaget Hexatronic Fiberoptic.

Hexatronic har under många år tagit hjälp av AQ Analys för att göra årliga kundundersökningar

Det handlar inte bara om att få hjälp med det praktiska genomförandet, som man kanske kan tro till en början, utan också väldigt mycket om vägledning. Hur ska frågorna formuleras på ett bra och tydligt sätt? Vilka frågor är egentligen relevanta? Allt det hjälper AQ Analys oss med.
 
Jonas Lindström
Varför är det viktigt med kundundersökningar?

Mäter vi inte kan vi inte veta säkert hur vi uppfattas. Vi vill ständigt förbättra oss och då måste vi ta reda på vad vi behöver göra för att bli en bättre leverantör. Om vi inte hade gjort undersökningarna hade vi fått gissa och gå på magkänsla om vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Istället har vi nu ett stort och statistiskt säkerställt underlag.

Vilken är största vinsten med undersökningarna? 

Att vi får ett underlag som visar på vad vi ska fokusera på och jobba med i vårt eget förändringsarbete. 

Dessutom är AQ Analys lätta att samarbeta med. De är oerhört kompetenta och ser alltid till att man får ut så mycket som möjligt av undersökningarna. 

Fiberoptisk kabel i närbild